Rakyat Yang Miskin Tak Perlu Duit Yang Banyak Untuk Berbelanja..Memadailah Dengan RM 41 Untuk Sebulan.

RM41.60 Sebulan Sudah Cukup Untuk Tampung Perbelanjaan Keluarga Miskin Selama Sebulan - Najib Razak
Presiden Umno, Dato’ Seri Mohd Najib Tun Razak dengan bangganya memaklumkan kepada para hadirin, Bantuan Rakyat 1Malaysia (BR1M) sebanyak RM500 yang diberikan adalah cukup untuk 'makanan' satu tahun.

Beliau yang juga Perdana Menteri Malaysia berkata, kerajaan Barisan Nasional (BN) telah kira dengan bantuan BR1M sebanyak RM500 itu setiap isi keluarga akan memperolehi sejumlah RM41.60 sebulan.

Menurut Perdana Menteri, dengan duit RM41.60 itu telah cukup untuk membeli sekampit beras 10 kilogram, lima kilogram minyak masak, gula, tepung dan lain-lain.

“Bantuan Rakyat 1 Malaysia…RM500 tuan-tuan akan dapat. Kalau RM500 kita (kerajaan) telah kira, dalam sebulan dapat RM41.60 dan dapat beli sekampit beras 10 kilo (kilogram), minyak masak lima kilo, gula, tepung dan lain-lain lagi.

“Maknanya, kalau kita (rakyat) hendak beli makanan untuk kita dan keluarga kita cukup untuk 12 bulan (satu tahun) yang akan datang. Inilah kerajaan yang membela rakyat, kerajaan Barisan (BN),” ujarnya.

Beliau berkata demikian ketika berucap pada majlis Pelancaran Program Jelajah Janji Ditepati Peringkat Negeri Terengganu di Dataran Shah Bandar, Kuala Terengganu, hari ini, Sabtu 23 Februari.

Bahkan, katanya bantuan BR1M 2.0 juga adalah lebih baik dari BR1M 1.0 kerana turut diagihkan kepada orang bujang berumur 21 tahun ke atas dan berpendapatan RM2,000 ke bawah.

Beliau turut mengambil terjemahan al-Quran yang menyebut tentang pendustaan terhadap agama, menghina anak yatim serta tidak memberi makan orang miskin.

“Tahukah kamu tahu orang yang mendustakan agama, orang yang mengherdik anak yatim dan tidak menganjurkan, memberi makan orang miskin”.

Ini firman Allah dalam al-Quran. Maknanya, kalau kita tidak tolong orang miskin dosa besar. Kalau kita sebagai sebuah kerajaan tidak bantu rakyat dosa besar.

“Nabi Muhammad SAW dalam sabdanya, ‘Kalau kita bantu orang-orang miskin seumpama fisabilillah, seumpama kita solat malam tidak henti-henti dan berpuasa secara berterusan’. Itu Rasulullah kata. Maknanya, apa?...maknanya BR1M lah.

“Saya hendak beritahu tuan-tuan, BR1M 1.0 dan kini BR1M 2.0 diagih kepada 4.3 juta isi keluarga dapat faedah seluruh negara.

“BR1M 2.0 lebih baik dari BR1M 1.0 sebab kita tambah orang bujang. Orang bujang umur 21 tahun ke atas, pendapatan RM2,000 ke bawah dapat juga separuh BR1M iaitu RM250,” jelasnya dihadapan 5,000 hadirin.

{ 30 comments.. read them below or add one }

mie al fatah mie al fatah Friday, July 31, 2015 3:16:00 pm
Ni la cara org kurang ajaq brcakap..mcm org x dak akai..
tok wan tok wan Friday, July 31, 2015 4:59:00 pm
statmen bodooooooooooooooo............ dah kalau anok ramai mcm mana.. ce pikir org bodoooooo...
Qiqin Wahab Qiqin Wahab Friday, July 31, 2015 5:32:00 pm
dia xpenah beli barang bole la ckp rm41 cukup sbulan.atenya mmg mkn nasi dgn minyk letak perasa garam je sbulan..cuba bg dia duit byk tu soh dia survive bg family mkn sbulan.xmenangis air mata darah kak ros.cukup sbulan pakjib kne cerai
Miss Vee Miss Vee Friday, July 31, 2015 5:58:00 pm
This Is What Women Really Want !!
Kenikmatannya Terasa Hingga Ke Subuh !!

<<<KLIK HERE !!>>>
jihat hayati jihat hayati Friday, July 31, 2015 6:34:00 pm
kalau macam tu ratrak malaysia akan kebuluran macam africa .. sedangkan pemimpin dirumahnya setiap hari buang makanan basi ...
_SARAWAK JIWA RAGAKU_ _SARAWAK JIWA RAGAKU_ Friday, July 31, 2015 7:03:00 pm
Memang celaka dan bodoh.....patut le UMNO dan BN ni bagaikan lembu....tetapi lagi baik cakap dengan lembu, faham juga lembu tu bahasa Manusia. Saya beli ikan Selar grad B 6 ekor (1.4 kg, 1 bungkus asam jawa peket sedarhana besar, sotong 1/2 kg, bawang besar 5 biji (873 gram) 1 botol perisa Mangga (1.0 Ltr) di Top Opal Bakri Muar. Johor. Harga RM 73. 85 sen.....tu tak beli beras lagi. Kes beli barang kat top opal ni dah buat pengaduan tetapi tak dapat maklum balas lagi....
Faizal Faizal Friday, July 31, 2015 10:30:00 pm
Barua sie punya DATUK NAJIB!! Hg dgn bini hg nak hidup mewah telan duit rakyat punya pasai nak suruh kami hidup dgn miskinkah butoh mak hg!!
Megat Azman Megat Khalid Megat Azman Megat Khalid Friday, July 31, 2015 10:31:00 pm
sohih ke berita nih ? baca boleh..percaya bulat2 jgn..x kira la drp sumber mana skalipun...
Salleh Kassim Salleh Kassim Friday, July 31, 2015 10:49:00 pm
Cukup sgt cukup..makan nasi saje la....kikiki ah sdap
Salleh Kassim Salleh Kassim Friday, July 31, 2015 10:49:00 pm
Cukup sgt cukup..makan nasi saje la....kikiki ah sdap
Zack D'trg Zack D'trg Friday, July 31, 2015 11:10:00 pm
ayat penuhnya "patut le UMNO dan BN ni bagaikan lembu dengan rumput".
PM macam lembu kenyang. orang kata apa pun dia BODOH cam biasa.
florine jais florine jais Friday, July 31, 2015 11:52:00 pm
Makanan yang dia mkn satu kali, boleh dikalikan dgn beratus kali dgn harga 41.60 sbulan.Dia ingat barang2 zaman skrg zaman P.Ramli lagi kot. beras 10 kilo 25 sen lagi kot,minyak 10 sen..baik dia suruh rakyat dia duk kat zaman batu.x payah guna duit.Kasian rakyat malaysia.
florine jais florine jais Friday, July 31, 2015 11:53:00 pm
Makanan yang dia mkn satu kali, boleh dikalikan dgn beratus kali dgn harga 41.60 sbulan.Dia ingat barang2 zaman skrg zaman P.Ramli lagi kot. beras 10 kilo 25 sen lagi kot,minyak 10 sen..baik dia suruh rakyat dia duk kat zaman batu.x payah guna duit.Kasian rakyat malaysia.
farid lembu farid lembu Saturday, August 01, 2015 8:43:00 am
Ko dtg johor aku baling ngan pempes busuk...ko ingat tu najis nazak....mcm gini ko buat rakyat Malaysia menangis mak bapak ko kat dlm kubur...cian dpt ank mcm ko....miskin sgt...ko tgu ar pru14..
farid lembu farid lembu Saturday, August 01, 2015 8:45:00 am
Ko dtg johor aku baling ngan pempes busuk...ko ingat tu najis nazak....mcm gini ko buat rakyat Malaysia menangis mak bapak ko kat dlm kubur...cian dpt ank mcm ko....miskin sgt...ko tgu ar pru14..
ARiQ ARiQ ARiQ ARiQ Saturday, August 01, 2015 9:31:00 am
Pandai tidak boleh diikut, bodoh tidak boleh nak diajar...bercakap tidak merujuk kepada fakta dan realiti sebenar. Apabila mereka yang Dangkal Akal serta Dangkal Pemikiran berbicara..TERSERLAH kebodohan diri.
Myss Azz Myss Azz Saturday, August 01, 2015 3:02:00 pm
Moga Allah beri hidayah kepada dia. Xpun biarla Allah lindungi kita kerana kita termasuk dalam golongan orang2 yg dianaiya. Doa orang2 yang teranaiya sgt mustajab. Kena doa org yg doanya mudah makbul, InshaAllah, dapatlah kita keluar dari keperitan dan penindasan ini. Amin.
Rama Rama Saturday, August 01, 2015 3:42:00 pm
Lebih baik tutup mulut jangan cakap apa2..PM rakyat Malaysia cakap macam otak dh rosak...RM41 sebulan makan nasi dengan garam pun x cukup...
Hafizs Hakimi Hafizs Hakimi Saturday, August 01, 2015 5:25:00 pm
usaha . jangan harapkan dari org yg kita benci. akan menambahkan kebencian je . maka tak kemana pun cara hidup kita ..
Muhammad Izham Rosli Muhammad Izham Rosli Saturday, August 01, 2015 7:49:00 pm
Hafiz hakimi... aq nk ckp otak ko dgn otak najib blh tk.. bercakap tk mau tgk fakta.. lain yg dibicara lain ko komen.. skrg ni sorg pon tk der harap kt najib tuh.. tk tau la klu ko slh sekor yg harap.. skrg yg dibicarakan adlh hak rkyat bkn duit gaji najib... ko ni bebal dr lembu
aien sharif aien sharif Saturday, August 01, 2015 7:54:00 pm
Suruh dia belanja macam tu tgok tegak tak tegak rambut Rosmah . Ingat jdi pemimpin akal tinggi . Tak sangka PM Malaysia bodoh !
Qaseh Qassandra Qaseh Qassandra Saturday, August 01, 2015 9:32:00 pm
Ape sgt la dgn 41 ringgit terlekat celah gigi jer..najib ni mmng xde akal lngsng...ya Allah tarik la rezeki najib papa kendana la najib agar dia sdr cmna khidupn rakyat yg selama ni ssh kerana dia
Qaseh Qassandra Qaseh Qassandra Saturday, August 01, 2015 9:33:00 pm
Ape sgt la dgn 41 ringgit terlekat celah gigi jer..najib ni mmng xde akal lngsng...ya Allah tarik la rezeki najib papa kendana la najib agar dia sdr cmna khidupn rakyat yg selama ni ssh kerana dia
gwenny 95 gwenny 95 Sunday, August 02, 2015 3:46:00 pm
jib jib...well done jib, mcm mana kalau family yg mempunyai 10 adik beradik jib.. is 41.60 MYR enough to feed them? dont think inside box only la please...
Livia Salmiah Livia Salmiah Monday, August 03, 2015 9:30:00 am
penyakit ahmad maslan berjangkit rupanya....jangan jadi bodoh bin bengap najib.... bagus ko p mongukad lobong dulu..tingal ko terjun masuk saja... cuba dulu ko 1 bulan jadi rakyat... jadi petani atau buruh kasar dulu... kena bagi gaji rm41.60 sebulan apa ko rasa...
Rakyat je yg prihatin mslh rakyat Rakyat je yg prihatin mslh rakyat Monday, August 03, 2015 10:04:00 am
Senang nye kerja perdana menteri..bagi 'belanja' BR1M je dah membela rakyat katenye..kite dah bape taun merdeka..spttnye skrg negara dah maju..makanan ptt semua dah berkhasiat...ni kalau 41 sbln ape yg khasiat nye..takat dpt kabohidrat tp drh tinggi sbb lauk garam...kicap...
dolajizs dolajizs Thursday, August 06, 2015 9:54:00 am
..tengoklah begitu baiknya, suci murninya hati pm kita ni, tu yg dia dpt rm2.6 billion tu, kutip gst, utk membantu semua rakyat..
syukran syukran..
wa ka ka..
dolajizs dolajizs Thursday, August 06, 2015 10:02:00 am
..syabas pm, selalu mengambil panduan dari al quran & sunah, begitulah hasilnya rakyat dpt berpendapatan tinggi, jadi byrlah gst, belanja mkn cukuplah rm41.60 sbln je..